Tehnologii pozitive
La ediţia din acest an a concursului de creaţie literară „Iulia Hasdeu”, participanţii au abordat în lucrările lor noua eră a tehnologiilor informaţionale. Oarecum speriaţi, tinerii au ales să critice tehnologiile, probabil după ce li s-a repetat de nenumărate ori la școală sau acasă că anume computerul este un adevărat dușman. Le dau dreptate părinţilor și profesorilor îngrijoraţi de elevii care se joacă toată ziua la calculator sau pierd timpul pe diverse reţele de socializare. Cu toate acestea, tehnologiile au devenit deja parte a vieţii noastre cotidiene și nu pot fi, pur și simplu, ignorate. Din contra, trebuie să învăţăm a le utiliza corect și eficient ca să le transformăm într-un prieten de nădejde.
„Tehnologia e un lucru neutru. Poate fi pusă în slujba unui lucru rău sau a unui lucru bun”, spunea Jonathan Coe. De aceea, atunci când avem în faţă un calculator conectat la internet să ne stabilim priorităţile în materie de dorinţe și necesităţi explorative în așa fel încât acestea să ne dezvolte multilateral. Internetul nu trebuie să fie o sursă de a plagia eseuri sau analize literare, ci o oportunitate de a îmbunătăţi cunoștinţele noastre. La doar un click distanţă avem o bibliotecă imensă, pe care o putem accesa cu ușurinţă. Astfel, putem căuta citate, viziona filme, lectura cărţi sau orice altceva ne-ar ajuta în procesul educaţional. Important este să reducem timpul petrecut pe chat, ignorând jocurile, care pot crea dependenţă, și sutele de filmuleţe diversive.
Discuţiile cu prietenii și momentele distractive pot face parte din lumea reală, iar în cea virtuală să ne limităm la informaţiile cu-adevărat utile. Tot mai frecvent elevii navighează și prin intermediul telefoanelor inteligente. E-adevărat, că în internet putem găsi peste 1,5 milioane de aplicaţii, multe dintre ele fiind indispensabile pentru elevi și studenţi. Printre cele mai folositoare aplicaţii educative pentru smartphone sunt cele dedicate ştiinţelor exacte: matematicii, fizicii sau chimiei.
Dar și cei care vor să aibă în mână informaţii cât pentru un ghiozdan au la dispoziţie aplicaţii educative de tip enciclopedie: „Wolfram Alpha”, „Mobile Wikipedia” sau „Dex”. Pentru a studia o singură disciplină, internetul ne oferă aplicaţii precum „Geografia” sau „Istoria românilor”. Iar pentru studiul limbilor străine prin telefon, pot fi accesate „English Grammar” sau „French Grammar”.
Iată câteva modalităţi de a petrece timpul cu ajutorul tehnologiilor fără a pierde ore-ntregi cu jocuri inutile. Deși aceste aplicaţii pot fi cu-adevărat salvatoare, totuși nu ar trebui să uităm nici de bibliotecile și cărţile reale, care uneori pot ascunde informaţii mult mai preţioase decât cele de pe internet.
În copilărie luam un dicţionar, îl deschideam la orice pagină și învăţam un cuvânt care ne plăcea. Era unul dintre cele mai interesante jocuri. Cu siguranţă, vă ajunge imaginaţie să inventaţi și altele, spontane și mai creative. Cert e că atât în compania cărţilor, cât și în compania tehnologiilor, timpul poate căpăta o altă valoare. Să le exploatăm inteligent!