Ecourile Clipei siderale

Anna DANDARA, cl. a XII-A, LT „Ginta Latină”

Te miști pe o cale atât de bătătorită încât, pur și simplu, nu le permiţi pașilor tăi să-și manifeste originalitatea. Tema patriei este și va fi mereu importantă, dar ca să o abordezi într-un mod literar valabil, ai nevoie atât de mai multe lecturi, cât și de abordarea mai multor elemente personale, într-un fel original. Totuși, nu uita cât de extinsă este literatura, ca și imaginaţia omenească, și cât de inutil este să te tamponezi de unele și aceleași exprimări, care circulă prin compunerile elevilor de cel puţin câteva decenii. Mult succes!

 

Ana-Paula CURAȘ, cl. a X-a, Colegiul Pedagogic „Alexei Mateevici”

Ai putea să începi cu enunţul: „Și un mușuroi de furnici fără casă supravieţuiește în această lume pierdută-n prea multă ordine sau prea mult haos”. La textul „Monologul unei sinucigașe” mă refer, care s-ar putea numi, mai bine, „Monologul unei supravieţuitoare”. Una din 25 de persoane trece prin depresie într-o anumită perioadă a vieţii, scrie o enciclopedie britanică, iar gândurile sunt un factor determinant. Tot ce gândești are un efect într-un anumit fel. Nu sunt de partea literaturii facil-optimiste cu flori, fluturași, soare și cer senin, dar nici alegerea laturii întunecate a lumii nu e o salvare de clișeu. Ca să ajungi la a scrie literatura aceea dramatico-tragico-melancolică, ce are capacitatea de a atinge atât de ușor sufletul, ai nevoie de experienţă de viaţă și de multe lecturi, dar adolescenţa nu este perioada potrivită pentru asta, pentru că atunci ești foarte vulnerabilă și ușor influenţabilă de gândurile tale. Îţi doresc un drum literar ascendent și pozitiv!

 

Patricia BEZU, cl. a VI-a, LT ,,Onisifor Ghibu”

Tu scrii texte de un naţionalism politizat, la vârsta ta, încă în neștiinţă de cauză, pe când literatura așteaptă candoare de la tine și așteaptă mângâiere, dacă se poate, prin metafore, iar dacă nu, chiar și așa, direct, precum simţi. Există un scriitor israelian, Amos Oz, care s-ar putea să-ţi placă. Studiază-l. Citește-i și pe alţii. Alcătuirea poeziilor nu e un hobby. Ori i te dedici, ori nu o mai faci deloc. Începe un text cu „Lipsești din cadru, iar eu tac”. Continuă-l într-o proză în stilul Oz, sau oarecum altfel, dar nu cum ai făcut-o în poezia „Lipsești”. Spor!

 

Valeria RADEANU, cl. a VIII-a, LT ,,Nicolae Casso”

Mi-au plăcut fragmentele: „Frunzele cad, lumina se stinge/ Numai eu merg singură pe drum/ Prin parcul cu copaci de fum” sau „Pădurea este tot mai tristă,/ de vânt a fost cuprinsă,/ A rămas un loc pustiu/ De culoare cenuşiu”, sau „Privind pe fereastră, peste zare/ Vezi satul nostru întreg şi mare”. Concentrează-te pe o asemenea abordare, concretă, ușor de imaginat. Inspiraţie!

 

Natalia SOCOLENCO, cl. a IX-a, LT ,,A. Agapie”

Sincer, cred că te prinde bine scrierea de poezii pentru copii. Dacă îţi place acest fel de literatură, orientează-te către o revistă de literatură pentru copii. Și la proză cred că ai potenţial. E foarte frumos faptul că ai încercat să scrii ficţiune la vârsta asta. Ai structura de bază, dar mai ai mult de lucrat atât la felul de exprimare, cât și la stil. Citește multă proză și, dacă îţi place, poezie pentru copii, pentru a însuși diverse tehnici și stiluri. Mie mi-ar mai plăcea să-ţi citesc prozele. Mult succes!