Morski și arta digitală
Într-o lume în care totul se consumă în exces, începând de la supraalimentare şi până la „suprarate”, pictura a decis să devină şi ea una suprareală. Arta suprarealistă, ca o puştoaică excentrică, depăşeşte orice graniţe şi încalcă cu dezinvoltură regulile, distingându-se prin culoare, abstract şi subiecte stranii. Astfel de tablouri izvorăsc dintr-un subconştient ce debordează de imaginaţie, fiind genul de artă pe care ori o iubeşti, ori o urăşti. Pline de suprarealism sunt şi ilustraţiile graficianului Igor Morski, care s-ar părea că i-a citit pe Eugene Ionesco şi pe Franz Kafka, constatarea pornind de la imaginile sale pline de ironie şi absurd.
Morski este un artist născut în Polonia. Și-a făcut studiile în domeniul artei la Poznan, oraş în care s-a stabilit mai târziu. Şi-a început cariera în anii ’80, iar de atunci şi până acum nu s-a mai oprit din a aduna premii şi colaborări fructuoase. A ilustrat cărţi, a lucrat în publicitate şi televiziune, însă, orice ar fi făcut, şi-a păstrat acelaşi stil plin de sens, chiar dacă universul desenat de grafician pare adesea unul utopic.
De asemenea, a urmat o carieră în ilustrația de presă și a colaborat de-a lungul anilor cu unele dintre cele mai prestigioase publicații poloneze, precum Wprost, Newsweek, Businesweek, Businesman Magazine, Manager Magazine, Charaktery, Psychologia dziś și, recent, Focus. Până în prezent a creat aproximativ o mie de ilustrații, iar lucrarile sale apar sistematic și în reviste internaționale ca Deloitte Review, Prevention, Money, ITB etc.
Artistul utilizează montajul digital pentru a fi cât mai sugestiv, iar această tehnică determină suprarealismul din creația sa. El combină tehnologiile moderne cu un gust estetic inegalabil, individualizându-și creațiile până la cele mai mici detalii. Imaginile sale mă duc cu gândul la un laborator științific în care omul devine un soi de cobai, pe care se realizează tot felul de experimente distincte, pe alocuri macabre. Supuse unor „criogenii” plastice, motivele comune renasc, generând noi și noi conotații.
Astfel, dacă vi s-a părut vreodată că timpul a fost exploatat suficient atât în literatură, cât și în artă, atunci Igor Morski vine să demonstreze contrariul. Ceasornicele de fier, sertarele cu amintiri, clepsidra din spatele omului, toate definesc simboluri temporale transpuse într-o modalitate modernă și originală. Așa cum prăjiturile chinezești conțin răvașe surprinzătoare, la fel şi în imaginile graficianului sunt înmagazinate diverse învățăminte subtile, direcţionate asupra unor idei concrete.
Nici natura nu a fost neglijată de artiști, doar că Morski o redescoperă și o afișează într-o serie de ilustrații digitale prin care îți invită îmaginația la o călătorie capabilă să dezvăluie momente inimitabile de prezentare și reprezentare. Designerul polonez creează forme de profil facial prin floră și biomuri pentru a descoperi un copac similar creierului, cu trunchiul în calitate de trunchi cerebral. Imaginile vibrante evocă gânduri de conectare interumană cu toate formele de viață ale Pământului. În alte ilustrații, Morski creează chipuri feminine din ramuri și frunziș, ce reflectă Mama-Natură și esența feminității ei.
Prezența umană se observă în majoritatea creațiilor. Ea domină asupra timpului, a naturii și a altor motive existente în operele sale. Cu brațele alungite, cu chipul multiplicat, cu obiectele ce ies din corp, omul lui Morski deviază de la orice normă, provenind parcă din filmele SF. Totdată, el încearcă să ne atenţioneze asupra importanței creierului, care înglobează în interior tot felul de mașinării funcționabile ce necesită să fie conectate. Un proverb italian spune că înainte de a deschide gura, asigură-te că e conectată la creier. Deci de această conexiune depinde tot universul uman. Anume interiorul capului, care în lucrările artistului întotdeauna e plin cu ceva: arbori, fluturi, păsări, rotile, vine să ne atenționeze ca nu cumva golul din stomac să se extindă spre creier, ceea ce ar fi cu adevărat grav.
Toate anomaliile din arta graficianului devin explicabile, deoarece el este interesat de domeniul științelor naturale, de genetică, cosmologie și fizică teoretică. Astfel, aceste pasiuni, care parcă nu s-ar potrivi cu preferințele unui artist, nu pot fi decât avantaje în cazul lui Igor Morski. Combinațiile sale relevă produse inconfundabile, fiind „vânate” atât de coperțile revistelor, cât și de panourile publicitare. De aceea artistul este și coproprietar al Morski Graficzne Studio din orașul său natal. Iar operele de până acum îi prognozează un viitor triumfător și evoluționist, dat fiind faptul că el lucrează deja în 3D.
Viața cotidiană însă pare a fi una obișnuită. Prezent pe rețelele de socializare și preocupat de cele două fiice ale sale, timpul din afara artei se scurge rapid.
Dar, oricum s-ar depăna firele vremii, esențială e plenitudinea. Și dacă unii sunt împliniți prin simpla navigare pe internet, Igor Morski a utilizat lumea digitală pentru a revoluționa arta, și asta s-a întâmplat. Nu în zadar atâția iubitori de frumos îl descoperă zi de zi și nu se jenează să-i dea like. Însă, oricâte like-uri ar avea pe facebook, adevărata apreciere i-o va da, până la urmă, eternitatea.