Mişcare şi bliţ
Într-o lume în care fotografia se află la intersecţia dintre tehnică şi imagine, orice persoană cu un aparat foto profesionist poate deveni pietonul potrivit pe strada artei fotografice. Unii o fac doar pentru cele câteva zerouri, alţii pentru că au devenit camarazii micii tehnologii, toţi însă ştiu că o fotografie nu se face, ea se creează.
Încă de pe vremea lui Aristotel s-a observat cum se poate pune realitatea într-o cutie: este suficient să facem o gaură într-o cutie închisă ca să apară o imagine reală inversată pe fondul interior al acesteia. Evoluţia se pare că a exersat destul, încât am ajuns la un proces facil şi interesant de creare a pozelor pe care le postăm şi le vizualizăm în fiecare zi pe tot felul de site-uri. Literalmente, fotografia se poate traduce prin a picta cu lumină. Un asemenea pictor este Martin Munkácsi, un fotograf maghiar de la începutul veacului al XX-lea, care a lucrat în Germania şi în Statele Unite ale Americii.
Dacă presa sportivă este „of”-ul sportului moldovenesc, atunci pentru Munkácsi presa, fotografia şi sportul alcătuiau un melanj potrivit, încă de pe vremea când lucra la un ziar specializat din Ungaria. El surprindea cu meticulozitate acţiuni compuse care necesitau atât îndemânare artistică, cât şi tehnică.
Aventura artistului a continuat în Germania, drumul său bifurcându-se în doi poli: sportul şi moda. Dovada fiind colaborarea la revistele din aceste domenii (Illustrierte Berliner Zeitung şi Die Dame). Mai mult decât atât, Munkácsi a fotografiat berlinezii, bogaţi şi săraci, în toate activităţile lor. Viteza epocii moderne şi diversitatea punctelor de vedere fotografice l-au fascinat, dar fotograful a fost vrăjit în special de zbor. E vorba de o adevărată şcoală de zbor pentru femei, modelele sale fiind Katharine Hepburn, Leslie Howard, Jean Harlow, Joan Crawford, Jane Russell ş.a.
Aceste portrete feminine au fost realizate în New York, unde Munkácsi şi-a continuat activitatea la o revistă de top. El a părăsit Germania când naziştii l-au concediat pe redactorul-şef, care era evreu, şi au înlocuit fotografiile inovatoare ale artistului cu pozele trupelor germane. Astfel, a ajuns în oraşul care nu doarme niciodată, inovând fotografia modei americane.
Munkácsi părăsea de multe ori studioul pentru a se retrage în aer liber şi a fotografia pe plaje, domenii, în ferme şi aeroporturi. El a realizat unul dintre primele articole ilustrate cu fotografii nud şi pentru cea mai mare parte a vieţii a fost considerat un aventurier nebun. Mereu prezent la evenimentele sportive, de modă, dar şi politice, fotograful avea o energie şi un fler inegalabil. Inventivitatea şi simţul unui reporter fără fisură se transformau într-o combinaţie de excepţie în crearea unei poveşti. Printre admiratori se află inclusiv colegii săi, fotojurnaliştii Henri Cartier-Bresson şi Richard Avedon.
Martin Munkácsi nu ar fi putut fi mai simplu. „Trucul meu…”, scria el în 1935, constă în „aruncarea tuturor trucurilor”. Stilul său lejer a încurajat femeile din secolul al XX-lea şi a adus noi idei de feminitate pe tărâmul fotografic. Deşi devenise o celebritate, având contracte multiple, artistul s-a stins din viaţă în obscuritate, sărăcie şi controversă. Tot ce a reuşit să rămână însă este creaţia sa. Astfel, în New York s-au descoperit aproximativ 4000 de negative de sticlă care acoperă întreaga carieră a sa.
Munkácsi a transmis un val electrizant de impulsivitate şi informalitate. Într-un an a devenit cel mai activ şi mai cunoscut fotograf din Ungaria. Unul dintre colegii săi descria un moment în care el lucra, în genunchi, în apă la o cursă de cai cu obstacole, gata să surprindă cele mai neaşteptate mişcări. Fotografia „Beduin” din Egipt ne poate servi ca exemplu. Observăm cu uşurinţă cum artistul a surprins clipa în care picioarele animalului nici nu se ating de pământ. Dansul, mersul, alergatul, patinatul, toate completează peisajul creativ al fotografului.
Mişcarea este elementul-cheie din imaginile sale, tocmai de aceea a preferat o perioadă să realizeze fotoreportaje din sport. Se pare că ar trebui un întreg mecanism pentru a captura mişcările de pe un stadion. Gândirea, tactul, imaginaţia şi câteva bliţuri alcătuiau mecanismul lui Munkácsi. Imagini precum „Performanţa” şi „Succes întâmplător” reliefează cele mai inimaginabile poziţii şi momente, greu de surprins cu ochiul liber, darămite cu obiectivul aparatului de fotografiat.
Cu toate astea mişcarea, ca să fie cu-adevărat surprinzătoare, necesită o protagonistă, şi-anume femeia. Modelele feminine condimentează creaţiile artistului pentru a reda un plus de mister, de magie şi senzaţie. Cea care joacă tenis, cea care schiază ori cea care sare peste băltoacă devine în fotografiile lui Munkácsi un model de graţie şi energie, un etalon. Fotograful le îmbracă în flexibilitate şi ni le prezintă naturale în explozia lor de veselie şi zâmbet, precum Eva Szaplone într-o maşină decapotabilă. Altele debordează de fineţe, misticism pentru a ne reda aşteptata împrimăvărare.
Artistul recurge şi la accesorii menite să completeze portretele feminine, cel mai adesea întâlnindu-se umbrela, dar şi elemente sportive: o paletă de tenis, patine şi schiuri. Astfel, se observă contrastul stilurilor elegant şi sport, stiluri care de altfel reprezintă femeia în totalitate. Deşi imaginile sunt realizate cu zeci de ani în urmă, ele rămân la fel de actuale, moderne şi unice. Expoziţiile care îl includ sunt încercări salutabile de a actualiza opera sa pentru a-i menţine talentul şi renumele.
În 2007, Centrul Internaţional de Fotografie din New York a vernisat o expoziţie cu fotografiile artistului, intitulată Martin Munkácsi: Think While You Shoot (Gândeşte în timp ce fotografiezi). În 2009, Galeria Howard Greenberg, de asemenea din New York, a organizat o expoziţie în comun a autorilor Edward Steichen şi Munkácsi. Lucrările valoroase se pare că rezistă timpului, fiind în vogă chiar într-o epocă a atâtor fotografi şi tehnologii performante.
Cu siguranţă, creaţiile lui Munkácsi vor rezista mult, căci chiar dacă vin din frigul unor vremi zguduitoare, degajă o căldură lăuntrică de neegalat.